7 powodów dla których warto jeść kiszonki

Sekrety Diety > Czytelnia > Artykuły > 7 powodów dla których warto jeść kiszonki
Metodę utrwalania żywności, jaką jest zakwaszanie stosuje się już od zamierzchłych czasów. W Polsce największą popularność w kiszeniu zyskały ogórki i kapusta, jednak repertuar surowców spożywczych nadających się tego sposobu utrwalania jest dużo szerszy.

Warunkiem decydującym o przydatności do zakwaszania jest odpowiednia zawartość węglowodanów, które są wykorzystywane do fermentacji. Kiszonki spożywane są w Polsce najprawdopodobniej tak często jak nigdzie indziej na świecie. Z pewnością jest to produkt, z którego możemy być dumni, ze względu na jego liczne walory zdrowotne, dietetyczne i smakowe.

1. Bogate w cenne związki

Kapusta kiszona
 
Posiadają wysoką wartość odżywczą, a ich skład jest podobny do świeżych surowców. Ponadto podczas procesu kiszenia powstają liczne witaminy z grupy B (B1, B2, B3), a więc produkty zostają wzbogacone w te składniki. Witaminy te odgrywają ważną rolę w regulacji przemiany materii, pomagając trawić węglowodany, tłuszcze i białka. Pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego i koncentrację. W trakcie fermentacji tworzy się acetylocholina- odpowiadająca za przekazywanie impulsów nerwowych, obniża ciśnienie krwi, zwiększa perystaltykę jelit oraz zwalnia częstość akcji serca.

2. Stabilizują witaminy

 
Kwaśne środowisko stabilizuje witaminę C i prowitaminę A, które w trakcie kiszenia nie ulegają rozkładowi, a dostarczają organizmowi ich duże ilości. Pięć łyżek kiszonej kapusty pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która podwyższa odporność na infekcje i przyspieszają spalanie kalorii.

3. Pomocne w odchudzaniu

Kapusta kwaszona
 
Mają niską wartość kaloryczną, znacznie mniejszą niż świeże surowce ze względu na to, że węglowodany zostają wykorzystane do fermentacji. Łyżka kapusty kiszonej to zaledwie 12kcal, a mały ogórek kiszony 6kcal. Ponadto kiszonki zawierają dużo błonnika, który wspomaga odchudzanie poprawiając pracę układu pokarmowego, oczyszcza organizm z toksyn, obniża poziom cholesterolu i reguluje wypróżnianie.

4. Zwiększają strawność

 
Cenne składniki zawarte w kiszonkach są lepiej przyswajalne przez organizm, gdyż proces kiszenia zwiększa strawność. Co więcej, w trakcie fermentacji zostają usunięte niepożądane substancje, takie jak: cyjanki, hemaglutyniany i substancje gazotwórcze.

5. Poprawiają perystaltykę

Ogórki małosolne
 
Wraz ze spożywaną żywnością utrwaloną na drodze fermentacji dostarczamy organizmowi pożytecznych bakterii fermentacji mlekowej. Wpływają one pozytywnie na perystaltykę jelit, regulują skład mikroflory przewodu pokarmowego i hamują rozwój bakterii gnilnych. Chronią nas przed wieloma chorobami, przypuszcza się, że mają zbawienny wpływ na stany zapalne oraz wrzody żołądka i dwunastnicy.

6. Atrakcyjne smakowo

 
Ponadto posiadają niepowtarzalne właściwości smakowo- zapachowe, ponieważ kiszenie nadaje surowcom atrakcyjne właściwości sensoryczne.

7. Mało przetworzone

Ogórki kwaszone
 
Są one produktami przetworzonymi w sposób naturalny, metodami biologicznymi, co w dobie skomplikowanego i technologicznego przetwarzania żywności jest bardzo ważne i jest dodatkowym atutem kiszonek.
 
Zatem dbając o swoje zdrowie jedzmy kiszonki, które są na wyciągnięcie ręki, a na pewno będzie to miało pozytywny wpływ dla naszego organizmu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) na Kongresie w 1998 roku doceniła wartość kiszonek i ogłosiła, że powinny być one dziedzictwem kulturowym każdego kraju.

Autor: Małgorzata Kabat
Kapusta kwaszona z marchewką
Dieta przez internet
Kalkulator Niedoborów Pokarmowych
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik