Sekrety Diety - gruszka - wymiennik owocowy

Gruszka - wymiennik owocowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

gruszka 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 90g
miara domowa: 1/2 sztuki
prozdrowotność: prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 
Gruszki już tysiąc lat przed naszą erą przybyły do Grecji z zachodniej Azji i cieszyły się tam popularnością. Docierając do Rzymu szczególne uznanie zyskały za sprawą Juliusza Cezara, który prowadził hodowlę tych owoców. Na jego prośbę drzewo gruszy zasadzone zostało w zdobytej Anglii. Zatem co takiego posiada ten ciekawy owoc?

Gruszka ma dużą wartość smakową i dietetyczną. Spośród soli mineralnych zawiera największą ilość potasu (ok.12%), fosforu, wapnia i magnezu. Za sprawą występującego w niej potasu, pozytywnie wpływa na układ moczowy, zapobiegając zapaleniu dróg moczowych i kamicy nerkowej. Działa moczopędnie.

Od dawna znane są właściwości gruszki korzystnie wpływające na układ pokarmowy. Już Matthiole, lekarz okresu Renesansu stosował pieczone gruszki na problemy związane z trawieniem, i to nie bez powodu. Bowiem gruszki posiadają pozytywny wpływ na przemianę materii, pobudzając jelita do pracy. W swoim miąższu zawierają twarde cząstki – tzw. komórki kamienne, które są nieocenione w likwidowaniu zaparć. Jednak spożyte w nadmiernych ilościach mogą powodować biegunkę.

Ponadto na uwagę zasługuje obecność boru. Pierwiastek ten korzystnie wpływa na procesy umysłowe. Pomaga w koncentracji i pobudza nasze szare komórki do pracy. Co więcej, bor związany jest z transportem wapnia w organizmie, ułatwiając jego wiązanie, dzięki czemu zapobiega ubytkom wapnia w kościach. Dlatego szczególnie zaleca się spożywanie gruszek osobom starszym, zażywającym sterydy oraz kobietom w okresie menopauzy w celu zapobiegania osteoporozie. Jako jeden z nielicznych owoców, gruszka zawiera także jod, który odpowiada za prawidłową pracę tarczycy i zapobiega chorobie Basedowa.

Gruszki w swoim składzie zawierają dużo (do 12%) cukrów łatwo przyswajalnych: glukozy, fruktozy i sacharozy. Należy uważać na kaloryczność gruszki – połowa średniej wielkości gruszki to ok. 50kcal. Więcej cukru znajduje się w owocach dojrzalszych. Gruszki zawierają dużo pektyn – polisacharydów wpływających na obniżanie cholesterolu we krwi, chroniących organizm przed nowotworami oraz powstawaniem kamieni żółciowych.

Sok ze świeżych gruszek działa również orzeźwiająco, dlatego warto go pić szczególnie w upalne dni, najlepiej z dodatkiem świeżej mięty.


Źródła:
K. Świetlikowska: Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2008

Autor: Małgorzata Kabat
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik