Sekrety Diety - ciecierzyca - wymiennik białkowy

Ciecierzyca - wymiennik białkowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

ciecierzyca 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 16g
miara domowa: 1 garść
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Jest to jedna z najstarszych i najzdrowszych roślin uprawnych świata. Należy do roślin strączkowych i uprawiana była jako jedna z pierwszych w tej grupie. Bywa nazywana grochem włoskim lub po prostu cieciorką. W Polsce staje się coraz bardziej popularna, głównie za sprawą wegetarian i wegan, choć nie tylko. Szczególnie doceniana jest na Bliskim Wschodzie, w krajach Basenu Morza Śródziemnego i Indiach. W Egipcie od lat wykorzystywana jest jako afrodyzjak. Powszechne jest również spożywanie cieciorki w okresie przeziębienia, na bóle gardła i kaszel. Podobnież korzystnie wpływa w leczeniu trądziku młodzieńczego. Działa oczyszczająco.

Częścią jadalną są nasiona o kolorze żółtawym lub nieco ciemniejszym-brunatnym, zależnie od odmiany. W strąku znajduje się jedno lub dwa nasionka o kształcie przypominającym mały orzech laskowy, z charakterystycznym ostrym dzióbkiem.

Główną zaletą ciecierzycy jest duża zawartość pełnowartościowego białka o cennym składzie aminokwasowym. Białko to zbliżone jest do białka zwierzęcego. Dlatego cieciorka wykorzystywana jest przez wegan i wegetarian jako substytut mięsa. Zawiera wiele egzogennych aminokwasów, a więc takich, które człowiek musi dostarczać z pożywieniem, bo nie są wytwarzane w organizmie.

Cieciorka jest sycąca i zdrowa. Jej kaloryczność jest mniejsza niż innych roślin strączkowych, takich jak soja czy soczewica. Dzięki zawartości węglowodanów złożonych energia uwalniana jest stopniowo, a więc nie czujemy głodu przez dłuższy okres czasu. Zawiera też mniej substancji powodujących wzdęcia.

Ciecierzyca bogata jest w wiele składników mineralnych, między innymi fosfor i potas. Zawartością żelaza przewyższa wiele roślin strączkowych. Bogata jest w błonnik pokarmowy, który przyspiesza pasaż w przewodzie pokarmowym i działa odtruwająco. Cieciorka pomaga zwalczać "zły" cholesterol, a więc działa antymiażdżycowo. Korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci.

Dzięki szerokiemu zastosowaniu ciecierzycy, m.in. do zup, sałatek, przekąsek, curry, tortilli (jako falafel) czy jako przystawka (otoczona w przyprawach), łatwo można wprowadzić cieciorkę do naszego menu, do czego zachęcam.


Źródła:
S. Zalewski: Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Warszawa


Autor: Małgorzata Kabat
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik