Sekrety Diety - brzoskwinia - wymiennik owocowy

Brzoskwinia - wymiennik owocowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

brzoskwinia 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 110g
miara domowa: 1 mała sztuka
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Brzoskwinie zostały przywiezione już w starożytności z Persji do Rzymu. Rzymianie wierzyli, że brzoskwinie sprowadzane są trujące, a dopiero po posadzeniu ich na rzymskiej ziemi nadają się do jedzenia. Wówczas był to owoc, na którego mogli sobie pozwolić prawdziwi milionerzy, gdyż był niesamowicie drogi jak na tamte czasy. Co ciekawe, wyciąg z pestek brzoskwiń wykorzystywany był do przygotowywaniu napoju, który podawano skazanym na śmierć.

W Chinach brzoskwinia znana była z leczniczych właściwości i otaczano ją czcią. Nikt nie odważył się ściąć drzewka brzoskwiniowego, a spróchniały pień zwykle palono. Wierzono, że jest to święta roślina. W świątyniach znaleźć można było malowidła z brzoskwinią w roli głównej. Obecnie w Polsce doceniana jest głównie ze względu na swoje właściwości smakowe, zapachowe i soczystość.

Brzoskwinie, zwłaszcza o żółtym miąższu, zawierają bardzo dużo beta–karotenu, witamin z grupy B (B1, B2, B6), prowitaminę A i witaminę C. Dlatego poleca się ten owoc w okresach obniżonej odporności organizmu, podczas przeziębień i w trakcie wzmożonego wysiłku. Ponadto brzoskwinie obfitują w węglowodany, głównie sacharozę oraz składniki mineralne takie jak potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo. Duża zawartość potasu powoduje, że brzoskwinia odgrywa ważną rolę w regulowaniu równowagi kwasowo–zasadowej organizmu.

Zaleca się spożywanie brzoskwiń osobom z dolegliwościami układu moczowego, ponieważ działają one moczopędnie. W brzoskwiniach występuje również pierwiastek bor, który podnosi poziom estrogenów we krwi, dlatego owoce te powinny być spożywane przez kobiety będące w okresie menopauzalnym. Co więcej, bor zapobiega osteoporozie.

Brzoskwinia zawiera spore ilości włókna pokarmowego, zwanego inaczej błonnikiem pokarmowym.

Regularne jadanie brzoskwiń sprzyja odtruwaniu organizmu z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, pobudza perystaltykę jelit, przeciwdziała zaparciom i zapobiega rakowi jelita grubego.

Brzoskwinię można spożywać na surowo, jako dodatek do sałatek, surówek oraz kompotów. Świetnie współgra ze świeżym jogurtem, kefirem czy maślanką, które doskonale orzeźwią nas w upalny dzień.


Źródła:
K. Świetlikowska: Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2008

Autor: Małgorzata Kabat


Polecamy dietetyczne przepisy:
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik