Sekrety Diety - żurawina ze słoika - wymiennik owocowy

żurawina ze słoika - wymiennik owocowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

żurawina ze słoika 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
miara domowa: 1 łyżka
prozdrowotność: prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 
Żurawina jest owocem mało znanym i stosunkowo rzadko wykorzystywanym, przede wszystkim przez cierpki smak uniemożliwiający spożywanie jej na surowo. Warto jednak lepiej ją poznać i włączyć do swojej diety przetwory i soki z żurawiny ponieważ dostarczają wielu cennych składników odżywczych i posiadają liczne właściwości prozdrowotne. Zawierają szereg witamin (A, C, B, P) oraz mikro- i makroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wśród nich ważną rolę odgrywa wapń, który jest konieczny do odnowy kości oraz prawidłowej komunikacji między komórkami organizmu oraz żelazo zapobiegające powstawaniu anemii. Żurawina zawiera również pewne ilości jodu regulującego funkcjonowanie tarczycy, a także magnezu i fosforu. Zasobna jest również w duże ilości błonnika wspomagającego pracę jelit, zapobiegającego zaparciom oraz wchłanianiu "złego cholesterolu".

Niezwykle ważną właściwością owoców żurawiny jest ich leczniczy wpływ na układ moczowy. Obecny w nich kwas chinowy pomaga w przypadku kamicy i kolki nerkowej. Owoce żurawiny są też skuteczne w walce z zapaleniem dróg moczowych oraz jego nawrotom - głównie dzięki wypłukiwaniu bakterii powodujących infekcje. Regularne spożywanie soków z żurawiny zalecane jest szczególnie osobom z założonym cewnikiem oraz kobietom, które często miewają problemy z pęcherzem.

Dzięki obecności flawonoidów, związków podobnych do tych występujących w czerwonym winie, korzystnie wpływają na funkcjonowanie serca i zmniejszają ryzyko miażdżycy. Zawarte w owocach antyoksydanty zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów. Żurawina hamuje również rozwój bakterii powodujących choroby dziąseł, śluzówki żołądka i próchnicę. W tradycyjnej medycynie stosowana była jako środek łagodzący objawy menopauzy. Wykorzystywano również przeciwgrzybiczne właściwości żurawiny w leczeniu grzybic skóry.

Żurawina ma także właściwości odtruwające, co umożliwia szybsze usuwanie toksycznych związków z naszego organizmu. Ponadto jest niskokaloryczna i reguluje przemianę materii, dlatego można ją polecić osobom będącym na diecie odchudzającej. Prowadzone są badania nad wpływem soku żurawinowego na zwalczanie wirusa opryszczki narządów płciowych.

Mimo wielu cennych właściwości spożywanie żurawiny można odradzić osobom cierpiącym na osteoporozę, ponieważ zawarte w nich szczawiany utrudniają wchłanianie wapnia w jelicie. Najnowsze badania wykazały również, że zakwaszanie organizmu przez żurawinę może utrudniać rzucenie palenia i wzmagać głód nikotynowy.


Autor: Ilona Andraka
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik