Sekrety Diety - fasolka szparagowa - wymiennik warzywny

Fasolka szparagowa - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

fasolka szparagowa 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 190g
miara domowa: 1 talerzyk
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Fasolka szparagowa pochodzi ze Środkowej i Południowej Ameryki. Hodowana jest tam przez Meksykan i Peruwiańczyków już od 7000 lat. Przybycie na Stary Kontynent zawdzięcza hiszpańskim kolonizatorom. Jednak swoją popularność w Europie zyskała dzięki Francuzom, którzy znają ją już od 1597 roku. Do dzisiaj bywa nazywana "fasolką francuską" i to nie bez powodu. Na francuskich stołach gości w wielu różnych odmianach i kolorach. W Polsce najbardziej popularna jest odmiana koloru żółtego i zielonego.

Fasolka szparagowa należy do roślin uprawnych strączkowych. Spożywana jest świeżo po ugotowaniu, odparowaniu, konserwowa lub mrożona. Należy pamiętać, aby gotowana była odpowiedni czas, nie za długo i nie za krótko. Gotowana ponad 25 min traci większość cennych składników odżywczych, które zostają wypłukane do wody. Natomiast niedogotowana zawiera szkodliwą fazynę.

Jest lekkostrawna, młode strączki stanowią mniejsze obciążenie dla żołądka niż zwykła fasola. Posiada też mniejszą kaloryczność. Porcja fasolki (ok. 190g) to tylko 50kcal. Dlatego doskonała jest dla osób odchudzających się i dbających o figurę. Zawiera duże ilości błonnika pokarmowego, który daje uczucie sytości, wiąże tłuszcz i oczyszcza organizm. W Polsce znana jest pod nazwą "szabelek", czyli ugotowana fasolka posypana bułeczką i polana masełkiem. Niestety w takiej wersji jej kaloryczność potrafi wzrosnąć diametralnie i wtedy traci swoje walory dietetyczne.

Bogata jest w cenne witaminy i składniki mineralne. Na szczególną uwagę zasługują witaminy: C, B2 i B3 oraz kwas foliowy. Ze względu na dużą obecność folianów polecana jest kobietom planującym zajście w ciążę. Mały talerzyk fasolki pokrywa 60% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy, który wraz z innymi witaminami z grupy B koi nerwy, działa antydepresyjnie i usprawnia układ sercowo–naczyniowy. Fasolka szparagowa bogata jest w składniki mineralne takie jak magnez, potas i mangan.

Jak pokazują badania, fasolka zawiera fitoestrogeny, roślinne substancje budową zbliżone do żeńskich hormonów. Roślinne hormony pomagają zwalczać nieprzyjemne uderzenia gorąca pojawiające się u kobiet w okresie menopauzy. Zmniejszają również ryzyko nowotworów piersi i szyjki macicy. Dlatego poleca się ją kobietom po 40 roku życia. Fasolka szparagowa zmniejsza również ryzyko osteoporozy. Hamuje powstawanie komórek kościogubnych, dzięki czemu kości są mocne na długo.


Źródła:
S. Zalewski: Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Warszawa

Autor: Małgorzata Kabat
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik