Sekrety Diety - kapusta kwaszona - wymiennik warzywny

Kapusta kwaszona - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

kapusta kwaszona 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 450g
miara domowa: 1 talerzyk
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Kapusta w starożytnym Rzymie uznawana była za panaceum, lek na wszelkie dolegliwości. Leczono nią choroby jelit, żołądka, płuc, wątroby, a także bezsenność. W Polsce już od dawnych czasów stosuje się proces kiszenia kapusty jako metodę jej utrwalania. Wykorzystywana jest w wielu różnych kuchniach: polskiej, rosyjskiej, niemieckiej, angielskiej czy włoskiej. W naszym kraju spożywana jest najczęściej w formie bigosu, kapuśniaka i pierogów, zaś we włoskim regionie Friuli spotykana jest jako capuzi garbi. Fermentacja kapusty zachodzi z udziałem korzystnych szczepów bakterii fermentacji mlekowej, takich jak Lactobacillus i Lactococcus. Kapusta kwaszona posiada wiele zalet, często przewyższając w nich kapustę białą niepoddaną kwaszeniu.
  • Niska kaloryczność kapusty kwaszonej, mały talerz kapusty (450g), to 50kcal.
  • Kapusta kiszona to prawdziwa bomba witaminowa. Bogata jest w witaminy z grupy B (głównie B2 i PP), powstające w trakcie procesu kiszenia i mające właściwości dotleniające oraz niwelujące szkodliwe działanie alkoholu. Ponadto proces kwaszenia stabilizuje witaminę C i prowitaminę A, dzięki czemu są one trwalsze i nie ulegają rozkładowi.
  • Pomaga zapobiegać przeziębieniom, wzmacnia odporność i łagodzi kaszel.
  • Zawiera duże ilości soli mineralnych, głównie magnezu, wapnia, żelaza oraz siarki, która ma korzystny wpływ na strukturę włosów, skóry i paznokci.
  • Obniża ryzyko raka, zwłaszcza jelita grubego, żołądka i dwunastnicy. Badania wykazują, że jedzenie kapusty kwaszonej już raz w tygodniu może obniżać ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o 66%. Ponadto, im częściej spożywamy kapustę kwaszoną, tym jej działanie ochronne jest większe.
  • Bogata w błonnik pokarmowy, który przyspiesza pasaż jelitowy oraz obniża poziom cholesterolu we krwi.
  • Podczas fermentacji powstaje acetylocholina - neurohormon produkowany w zakończeniach nerwów, który korzystnie wpływa na przekazywanie impulsów nerwowych, obniża ciśnienie krwi oraz poprawia perystaltykę jelit.
  • Jest szeroko dostępna, niedroga i co z pewnością jest jej atutem - przetworzona w sposób naturalny, co w dobie żywności wysokoprzetworzonej ma ogromne znaczenie.
  • Proces kiszenia kapusty eliminuje znaczące ilości substancji niepożądanych, m.in. substancje gazotwórcze, jednak u niektórych osób kapusta kwaszona nadal może powodować wzdęcia lub gazy, szczególnie źle pogryziona.
W Polsce kapusta bywa nazywana „królową warzyw” i z pewnością nie bez powodu. Stolicą kapusty jest miejscowość w województwie małopolskim - Charsznica, która słynie z produkcji kapusty kiszonej o bardzo dobrej jakości i jest doceniana w wielu krajach na całym świecie. Co roku we wrześniu odbywają się w tym mieście Dni Kapusty. Podczas tej imprezy wybierani są król i królowa kapusty.


Źródła:
S. Zalewski: Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Wyd. IV, Warszawa
J. Carper: Apteka żywności, Vesper, 2008

Autor: Małgorzata Kabat
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik