Sekrety Diety - ogórek - wymiennik warzywny

Ogórek - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

ogórek 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 380g
miara domowa: 2 sztuki
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Ogórek zielony jest warzywem należącym do dyniowatych pochodzącym z Indii. Jego uprawa w Polsce zaczęła się już w X wieku. Warzywo to cechuje się małą zawartością suchej masy (białka, tłuszczu, węglowodanów), zaś większą ilością wody i składników mineralnych. Należą do nich głównie potas, fosfor i wapń, którego zawiera więcej niż pomidor czy ziemniaki, a także witaminy z grupy B (głównie B1, B3, B6, B12). Ogórka pochodzącego z biologicznych upraw można spożywać ze skórką, która jest bogata w substancje odżywcze.

Ogórek jest bardzo mało kaloryczny – dwa średnie ogórki ważące ok. 400g, to tylko 50kcal. Ponadto pomaga usuwać nadmiar wody z organizmu - działa moczopędnie, więc jest warzywem godnym uwagi dla osób odchudzających się, będących na diecie.

Dużym atutem jest możliwość spożywania ogórka w różnych porach roku i w różnych postaciach, szczególnie kwaszonych. W tej formie jest naszym warzywem narodowym. Bardzo polecane jest spożywanie ogórków kiszonych, ze względu na ich dużą wartość dietetyczną i zdrowotną. Zawierają bowiem probiotyki, które wpływają korzystnie na pracę jelit, hamują rozwój bakterii gnilnych i wzmacniają odporność. Ponadto podczas fermentacji powstaje witamina C, której w kiszonych ogórkach jest znacznie więcej niż w świeżych.

Ogórek ma właściwości orzeźwiające, gasi pragnienie, pachnie zachęcająco i równie dobrze smakuje. Świetnie nadaje się jako dodatek do kanapek, surówek i sałatek. Można spożywać go również w postaci przetworów i gotowany. Odkryto w nim substancje działające podobnie jak insulina – obniżające cukier we krwi, a więc jest wskazany dla osób cierpiących na cukrzycę.

Powszechny jest pogląd, że nie należy spożywać ogórka w połączeniu z innymi warzywami bogatymi w witaminę C, np. pomidorem i papryką. A to za sprawą tego, że ogórek zawiera enzym askorbinazę, rozkładający tę witaminę. Jednak, jeżeli w naszej diecie nie brakuje warzyw i owoców, nie musimy się tym bardzo przejmować.

Dzięki swoim właściwościom regeneracyjnym ma szerokie zastosowanie w kosmetyce, m.in. ze względu na działanie przeciwzmarszczkowe, odtruwające i rozjaśniające. Sok ze świeżych ogórków doskonale oczyszcza skórę, również nadwrażliwą.


Źródła:
K. Świetlikowska: Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2008

Autor: Małgorzata Kabat
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik