Sekrety Diety - por - wymiennik warzywny

Por - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

por 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 210g
miara domowa: 1 cała wiązka
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Por to warzywo z rodziny cebulowatych. Podobnie jak cebula, ma intensywny smak i aromat. Jego „korzenie” pochodzą ze wschodnich wybrzeży Morza Śródziemnego, do Polski trafił w Średniowieczu. Dziś warzywo to jest lubiane i spożywane nawet w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Por dostarcza organizmowi witaminy C, karotenoidów i folianów. Jest bogaty również w wapń i potas - pożądany mikroskładnik w diecie ze względu na profilaktykę chorób układu krążenia.
Por znajduje również zastosowanie w leczeniu chorób nerek i pęcherza moczowego z uwagi na zawarte w nim składniki o działaniu moczopędnym.
Z kolei zawarte w porze olejki sulfidowe i związki siarkowe działają bakteriobójczo. Syrop z pora łagodzi ból gardła i zmiany zapalne. Ponadto por aktywuje układ trawienny i pobudza łaknienie.
Warzywo to powinny jednak wykluczyć ze swojej diety osoby będące na diecie lekkostrawnej, cierpiące na choroby wątroby, wzdęcia, dzieci poniżej trzeciego roku życia oraz matki karmiące piersią.

Kupując pora, należy wybierać jędrne świeże okazy, białe u dołu i jasnozielone u góry, bez przebarwień i zmian pleśniowych. Można przechowywać w lodówce do 3-5 dni, po uprzednim zawinięciu w papier. Do spożycia przeznacza się praktycznie całe warzywo z wyjątkiem piętki z korzonkami i górnych odcinków twardych fragmentów liści. Najdelikatniejsze są jasne części pora. Im ciemniejszy kolor skróconej łodygi liściowej, tym więcej substancji aromatycznych i olejków eterycznych oraz ostrzejszy smak.

Zanim por trafi na nasz talerz, należy zawsze dokładnie go umyć i usunąć ściemniałe liście. Ze względu na charakterystyczny smak i zapach, już niewielka ilość nada naszym daniom specyficzne walory. Jeśli chcemy złagodzić piekący smak i drażniący zapach, można pora zblanszować, ugotować, upiec czy udusić w zależności od rodzaju dania. Por to warzywo, które przyrządza się na wiele sposobów. Stanowi dodatek do surówek, sałatek czy sosów zarówno na słodko jak i na ostro, jest nieodłącznym składnikiem włoszczyzny do wywarów na zupy, stanowi również świetny składnik zapiekanek warzywnych czy warzywno-mięsnych.
Ciekawym pomysłem na dania z pora jest porowa zupa-krem, por nadziewany mięsem, podany z owocami morza czy rybami.


Źródła:
Miesięcznik „Moda na zdrowie”. Nr 1 (68), 2009.
Warzywa na stole, Wyd. Reader’s Digest, Warszawa 2007.

Autor: Karolina Bojarska
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik