Sekrety Diety - łosoś wędzony - wymiennik białkowy

łosoś wędzony - wymiennik białkowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

łosoś wędzony 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 30g
miara domowa: 1 plaster
prozdrowotność: prozdrowotność 5 prozdrowotność 5 prozdrowotność 5 prozdrowotność 5 prozdrowotność 5 
Łosoś jest rybą morską z rodziny Łososiowatych. Spotkać ją można w Atlantyku, Pacyfiku i Bałtyku. Mięso cechuje się bogatymi walorami smakowymi oraz charakterystyczną dla tego gatunku różową barwą. Ikra łososia jest wykorzystywana w gastronomii do sporządzenia czerwonego kawioru.

Istotne znaczenie dla żywienia mają występujące w mięsie łososia wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Jedną z ich funkcji jest regulacja ciśnienia tętniczego krwi. Przeciwdziałają niedrożności naczyń wieńcowych, co zapobiega miażdżycy i zawałowi serca. Dieta bogata w omega-3 prowadzi nie tylko do redukcji masy ciała ale również redukcji poziomu cholesterolu. Ponadto kwasy te wspomagają trawienie oraz zapobiegają tworzeniu się kamieni żółciowych. Podwyższają również odporność organizmu. Działają korzystnie na stan skóry ujędrniając i poprawiając jej koloryt. Kwasy omega-3 ograniczają ryzyko cukrzycy i otyłości, jak również depresji, schizofrenii, choroby Alzheimera oraz raka. Mięso łososia dostarcza witamin z grupy B oraz A, D i E. Znajdują się w nim cenne makro- oraz mikroelementy, których zawartość jest wielokrotnie większa niż w produktach pochodzenia roślinnego czy produktach mlecznych. Jest to świetne źródło jodu oraz fosforu.

Łosoś w postaci wędzonej jest najbardziej popularny w Polsce. Dym wędzarniczy ma działanie bakteriobójcze oraz zapobiega jełczeniu tłuszczów. Korzystnie wpływa na walory smakowe oraz zapachowe.

Kobietom w ciąży zaleca się spożywać rybę w postaci gotowanej bądź pieczonej, gdyż w rybie wędzonej na zimno istnieje ryzyko pojawienia się groźnej bakterii – Listerii monocytogenes.

Najlepiej wybierać łososie dziko żyjące, a nie hodowlane ze względu na wyższą zawartość zanieczyszczeń u tych drugich. Łososie wolno żyjące charakteryzują się też lepszym składem kwasów tłuszczowych – zawierają więcej kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Ma na to wpływ ich dieta, te hodowlane karmione są często rybami żyjącymi w akwenach dotkniętych silnym oddziaływaniem przemysłu.

Warto wspomnieć że już jedna porcja łososia (ok. 130g) zawiera taką ilość kwasów, która pokrywa w 100% dzienne zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3.


Autor: Joanna Strzelecka


Polecamy dietetyczne przepisy z łososiem:
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik