Sekrety Diety - cykoria - wymiennik warzywny

Cykoria - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

cykoria 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 240g
miara domowa: 2 główki
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Niegdyś uważano, że cykoria służy do uprawiania czarnej magii. Rosnąc w ciemnościach, blada i krucha, wywoływała strach, stąd powiedzenie „mieć cykorię”, czyli „bać się”.
Z kolei w medycynie ludowej, gorzkie warzywa, taki jak cykoria, były stosowane w celu pobudzenia trawienia i podawane wspomagająco w chorobach wątroby oraz woreczka żółciowego.
Te właściwości lecznicze cykorii wykorzystuje się do dziś. Co więcej stosuje się ją w celu zapobiegania nieżytom żołądka i jelit, a także w celu pobudzenia do pracy nerek, działając moczopędnie. Roślina ta może być również stosowana do użytku zewnętrznego- wspomaga leczenie wyprysków i wysypek skórnych, a także służy jako surowiec do produkcji leków homeopatycznych.

Cykoria jest bogatym źródłem inuliny – odmiany błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na mikroflorę jelita grubego, stymulując rozwój bakterii probiotycznych. Inulinę stosuje się również do produkcji wyrobów typu light, gdyż z powodzeniem zastępuje znaczne ilości tłuszczu zmniejszając wartość energetyczną żywności.

W kuchni cenione są odmiany liściaste: cykoria sałatowa, warzywna, brukselska czy cykoria endywia, używana zamiast sałaty masłowej. Z kolei odmiany korzeniowe, zawierające inulinę, która podczas prażenia zamienia się w związek o aromacie przypominającym kawę, wykorzystuje się do produkcji kawy zbożowej jako alternatywę dla kawy naturalnej.

Najczęściej spożywa się ja na surowo w postaci surówek i sałatek z dodatkiem oliwy, soku z cytryny, pieprzu i soli. Świetnie komponuje się wówczas z chlebkiem czosnkowym bądź tostem z masłem pietruszkowym. Dla smakoszy sałatek poleca się cykorie z łososiem i rodzynkami. Ponadto warzywo to z powodzeniem się zapieka, dusi i gotuje, podając z mięsem drobiowym, rybą czy owocami morza. Cykorię można również podawać jako przystawkę, nadziewając większe liście mięsem, mieszanką innych warzyw czy też różnego rodzaju serkami, czemu sprzyja gorzkawoorzechowy smak cykorii nadający takim potrawom charakteru.

Należy kupować twarde, niewielkie główki o soczystych białych lub kremowych listkach, które nie brązowieją. Można je przechowywać w lodówce do 5 dni.


Źródła:
Miesięcznik „Moda na zdrowie”. Nr 7 (74), 2009.
Warzywa na stole, Wyd. Reader’s Digest, Warszawa 2007.

Autor: Karolina Bojarska
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik