Sekrety Diety - bób - wymiennik białkowy

Bób - wymiennik białkowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

Bób - wymiennik 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 80g
miara domowa: 25 sztuk
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Bób należy do rzadko spożywanych jednak niezwykle wartościowych roślin strączkowych. Znany był już w starożytności, kiedy to Grecy spożywali go, aby zwiększyć wydolność organizmu. W średniowieczu jadano go znacznie częściej niż obecnie. Gotowano z niego proste dania dla ubogich ludzi.

Najlepiej jeść go latem, gdy jest świeży i zasobny w cenne składniki odżywcze. Zawiera szczególnie dużo łatwo przyswajalnego białka, węglowodanów i witamin. Nasiona zawierają natomiast mało tłuszczu.

Bób obfituje w witaminy z grupy B – szczególnie ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Ponadto zawierają pewną ilość witaminy C i prowitaminy A. Wśród składników mineralnych należy wymienić przede wszystkim wapń, który jest niezbędny zarówno do prawidłowej budowy układu kostnego jak i większości procesów zachodzących w organizmie. Nasiona bobu zawierają żelazo - szczególnie ważne dla osób cierpiących na anemię oraz kobiet w okresie menstruacji, a także fluor oraz magnez.

Roślina jest zasadotwórcza, dlatego warto dokładać ją do potraw z produktami zakwaszającymi organizm, takimi jak mięso. Bób wykorzystywany jest przy produkcji leków stosowanych w przypadku choroby Parkinsona. Składniki zawarte w bobie powodują wzmocnienie tkanki mięśniowej, kostnej oraz ścięgien, dlatego warto polecić go osobom starszym oraz sportowcom.

Bób jest doskonały dla osób odchudzających się. Jest niskokaloryczny i bardzo sycący. Zawiera również znaczne ilości błonnika pokarmowego, który poprawia przemianę materii oraz zapobiega zaparciom. Błonnik wpływa również ochronnie na układ krwionośny ponieważ przyspiesza usuwanie z organizmu "złego cholesterolu".

Dojrzałe nasiona przed podaniem należy ugotować. Doskonale nadają się na danie główne, ale także jako dodatek do sałatek i przekąsek. Bób jest często wybierany przez wegetarian, jako roślina szczególnie wartościowa i uzupełniająca niedobory aminokwasów.

Ciekawostką jest fakt, że słynny filozof – Pitagoras uważał, że bób jest łącznikiem między ziemią, a piekłem. Z tego powodu domagał się całkowitego zakazu jadania tej rośliny.


Autor: Ilona Andraka


Polecamy dietetyczne przepisy z bobem:
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik