Figa suszona - wymiennik owocowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

figa suszona 50kcal

Opis porcji - 50kcal

Ile kalorii ma figa suszona ? Porcja na zdjęciu ma 50 kcal.
masa: 35g
miara domowa: 2 sztuki
prozdrowotność: prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 prozdrowotność 2 
Figi to owoce figowca pospolitego rosnącego w krajach śródziemnomorskich i Kalifornii.

Owoce mogą być spożywane na surowo jednak do przygotowania kompotów, deserów czy ciast używamy suszonych fig. Owoce te dodawane są też do płatków śniadaniowych, musli i potraw z ryżu. Dość często kupując figi możemy na nich zauważyć biały nalot. Jest to cukier, który świadczy o dobrej wilgotności, miękkości i soczystości owocu.

Dzięki suszeniu owoców następuje zagęszczenie składników odżywczych. Suszone figi są dobrym źródłem wapnia, gdyż jego zawartość w 100 g odpowiada zawartości w szklance mleka. Bakalie te mogą być polecane osobom o zwiększonym zapotrzebowaniu na wapń, np. dzieciom w okresie wzrostu i kobietom w okresie menopauzy.

Figi suszone zawierają znaczną ilość cukrów prostych, takich jak glukoza i fruktoza. Cukry te szybko wchłaniają się w organizmie i mogą powodować dość gwałtowne zmiany stężenia glukozy we krwi, więc chorzy na cukrzycę powinni spożywać je z umiarem, w połączeniu z innymi produktami, najlepiej takimi o niskim indeksie glikemicznym.

Z powodzeniem możemy traktować figi jako zamienniki batonika czy solonych orzeszków.

Figi, dzięki obecności drobnych pestek, są najlepszym źródłem błonnika spośród owoców suszonych. Spożywanie suszonych fig jest bardzo skuteczne przy zaparciach, bo dzięki dużej zawartości błonnika ułatwiają wypróżnienia. Występują w nich też fityny, które przyspieszają trawienie. Pektyny, rozpuszczalne frakcje błonnika, pomagają w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi. Błonnik zapewnia szybsze i dłuższe uczucie sytości, wspomaga odchudzanie między innymi poprzez zmniejszenie wchłaniania kalorii.

Występujące w suszonych figach polifenole mają działanie antynowotworowe, a także opóźniają procesy starzenia organizmu i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych np.: miażdżycy, czy choroby Parkinsona.

Suszone owoce figowca zawierają wyjątkowo dużo potasu, wapnia, fosforu i magnezu. Potas pomaga obniżyć ciśnienie krwi, reguluje gospodarkę wodną organizmu. Wapń zapobiega osteoporozie i pozytywnie wpływa na układ krwionośny. Fosfor to budulec kości i zębów, natomiast magnez wzmacnia mięśnie i koi nerwy. Dodatkowo magnez rozszerza drogi oddechowe, co pomaga przy przeziębieniach, zapaleniach dróg oddechowych.

Znaczna zawartość żelaza sprawia, że figi mogą być jego dobrym źródłem dla wegetarian, a zwłaszcza odżywiających się jedynie owocami frutarian.

Badania potwierdziły, że figi mogą pomóc w rzuceniu palenia. Dzieje się tak, dlatego że figi zmniejszają stan zakwaszenia organizmu spowodowany częstym spożywaniem ziemniaków, produktów zbożowych oraz mięsa. Przy zakwaszeniu organizmu chęć na papierosa jest większa, po ustaleniu równowagi kwasowo-zasadowej zmniejsza się.

Suszone figi są też wykorzystywane w przemyśle browarniczym. Piwo z dodatkiem fig jest bardziej aromatyczne i ma figowy posmak. Piwa nie polecamy, jednak dla smaku i zdrowia suszone figi powinny na stałe zagościć w naszym menu.


Autor: Katarzyna Pawlak


Polecamy dietetyczne przepisy z figami:
Kalkulator Niedoborów Pokarmowych
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik