Sekrety Diety - smalec - wymiennik tłuszczowy

Smalec - wymiennik tłuszczowy - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

smalec 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 6g
miara domowa: 1/2 łyżki
prozdrowotność: prozdrowotność 1 prozdrowotność 1 prozdrowotność 1 prozdrowotność 1 prozdrowotność 1 
Jest to tłuszcz zwierzęcy wytapiany ze słoniny wieprzowej, czyli tłuszczu zgromadzonego pod skórą na grzbiecie i po bokach świni. W 99% składa się z tłuszczu, który stanowią głównie kwasy tłuszczowe nasycone. Zaledwie 1% to woda, śladowe ilości żelaza, witaminy B1 (tiaminy) i witaminy E. W tłuszczu wieprzowym występują również nienasycone kwasy tłuszczowe (około 11%), a ich skład może się zmieniać w zależności od rodzaju paszy, jaką karmione są świnie. Smalec pochodzący z tradycyjnych, przydomowych hodowli różni się od smalcu ze zwierząt hodowanych na przemysłowo wielkich farmach. Nie dymi, nie pryska i nie wydziela nieprzyjemnych zapachów.

Smalec od wieków, dzięki swoim właściwościom (wysoka temperatura dymienia - dochodząca do 200 stopni Celsjusza) wykorzystywany był do smażenia. Wytrzymuje bardzo wysoką temperaturę bez zmian w strukturze chemicznej tłuszczów.

Przeznaczony do spożycia smalec wzbogacany jest solą, kawałkami kiełbasy, cebulą, skwarkami, a także niekonwencjonalnie – jabłkiem. Smalec z kromką chleba i ogórkiem kiszonym to danie typowo polskie, rodem z polskiej wsi. To ulubiona przystawka naszych babć.

Jednakże niestety - nie wszystko, co nam smakuje, jest zdrowe. A smalec na pewno do zdrowych produktów nie należy. A to za sprawą dużej kaloryczności, zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych i dużej dawki cholesterolu. Spożywanie smalcu stanowi zagrożenie dla naszych tętnic, bo zły cholesterol, który "podskakuje" po jego spożyciu powoduje zwężanie światła naczyń krwionośnych, a więc prowadzi do miażdżycy, choroby niedokrwiennej, a w konsekwencji do zawałów serca i udarów mózgu. Jego spożywanie prowadzi także do otyłości. W połączeniu z grubą pajdą chleba (węglowodany) jest niczym bomba kaloryczna - powoduje powstawanie zbędnych kilogramów.

Pamiętajmy! Jeżeli chcemy, aby nasza dieta była zdrowa, musimy zapomnieć o smalcu.


Autor: Małgorzata Kabat
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik