Sekrety Diety - kapusta biała - wymiennik warzywny

Kapusta biała - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

kapusta biała 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 170g
prozdrowotność: prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 prozdrowotność 4 
Kapusta biała uważana za królową polskich warzyw kryje w sobie wiele właściwości leczniczych. Chociaż czasem bywa niedoceniana od zamierzchłych czasów nazywana była „panaceum na wszelkie choroby”. Starożytni Rzymianie wierzyli, że jedzenie kapusty pozwoli im ustrzec się od lekarstw i podtrzyma ich przy zdrowiu. Już w III wieku p.n.e. Kato Cenzor uważał, że warzywo to oczyszcza rany z ropy i działa, gdy "inne środki zawiodą".

Jak wskazują najnowsze badania, regularne jedzenie kapusty (minimum raz w tygodniu przez około 3 tygodnie) obniża ryzyko raka, szczególnie jelita grubego i żołądka. Co ciekawe, im częściej jada się to warzywo, tym działanie ochronne jest większe. Najzdrowsze jest jedzenie nieprzetworzonej formy kapusty, a więc surowej, gdyż gotowanie unieczynnia niektóre cenne substancje. Poleca się również picie świeżych soków z kapusty. Taka kuracja chroni przewód pokarmowy przed silnym działaniem soków trawiennych i działa jak osłona.

Badacz właściwości kapusty dr Duke z Departamentu Rolnictwa USA, dyrektor działu roślin leczniczych sam przyznał się do tego, że w jego rodzinie istnieje podwyższone ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i codziennie jada miseczkę białej kapusty, aby przeciwdziałać nowotworowi. Z kolei japońscy naukowcy uważają, że składniki obecne w białej kapuście hamują mutacje komórek, które mogą prowadzić do powstawania komórek nowotworowych.

Nie od dziś wiadomo, że kapusta działa na układ odpornościowy, niszczy bakterie i wirusy. Przyspiesza gojenie się ran. Powoduje produkcję większej ilości przeciwciał. Reguluje również ciepłotę ciała – gdy temperatura ciała jest zbyt niska podwyższa ją, a gdy za wysoka - obniża. Bogata jest w witaminy z grupy B, witaminę A, C i E, a także składniki mineralne takie jak fosfor, mangan, wapń, żelazo i siarkę. Ta ostatnia ma ogromne znaczenie na stan skóry, włosów i paznokci. Spożywanie kapusty białej doskonale oczyszcza organizm i przeciwdziała starzeniu. Jest niskokaloryczna i lekkostrawna, a więc doskonała dla osób będących na diecie. Dzięki błonnikowi nadaje wrażenie sytości.

Na kapustę białą powinny uważać osoby mające tendencję do wzdęć i o wrażliwym przewodzie pokarmowym oraz z chorobami tarczycy.

Nie zapominajmy o kapuście, bo medycyna ludowa od dawien dawna wie, że warzywo to jest skarbem.


Źródła:
S. Zalewski: Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Wyd. IV, Warszawa
J. Carper: Apteka żywności, Vesper, 2008

Autor: Małgorzata Kabat


Polecamy dietetyczne przepisy z kapustą:
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik