Sekrety Diety - oliwki - wymiennik warzywny

Oliwki - wymiennik warzywny - 50kcal

Talerz porcji 50kcal
Album Kolorowych Wymienników to niezastąpione narzędzie podczas stosowania diety odchudzającej, które w obrazowy sposób prezentuje kaloryczność wielu produktów spożywczych.

Średnica każdego prezentowanego na zdjęciach talerza wynosi 20cm - jest to typowy "talerz śniadaniowy", zaś sfotografowane szklanki to typowe naczynia o pojemności 250ml.

Zdjęcie porcji - 50kcal

oliwki 50kcal

Opis porcji ze zdjęcia - wymiennik

kaloryczność: 50 kcal
masa: 40g
miara domowa: 13 sztuk
prozdrowotność: prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 prozdrowotność 3 
Czy wiesz, że Andaluzja jest regionem Hiszpanii, w którym rośnie najwięcej drzewek oliwnych na świecie? A wiedziałeś, że istnieje ponad 260 odmian oliwek? Największe spożycie oliwek występuje oczywiście w krajach śródziemnomorskich, jest to obowiązkowy element diet Hiszpanów czy Włochów. W Polsce, choć uprawa nie jest popularna, spożycie oliwek staje się coraz bardziej rozpowszechnione. Czym się charakteryzują oliwki i dlaczego warto je wprowadzić do swojego menu?

Oliwki są doskonałym źródłem naturalnych antyoksydantów, czyli „zmiataczy” wolnych rodników. Zawierają duże ilości witamin A, E i C, które pomagają zachowywać dłużej młodość i cieszyć się zdrowiem. Ponadto korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci. Wpływają na jędrność, elastyczność i nawilżenie skóry. Przeciwdziałają starzeniu oraz zapobiegają procesom degeneracyjnym. To właśnie z nich produkowane są liczne kosmetyki, a spożywanie ich to samo zdrowie.

Są bogate w błonnik pokarmowy, tym samym przeciwdziałają zaparciom, wzdęciom i wspomagają procesy trawienne. Szczególnie polecane są na niestrawności i inne kłopoty żołądkowo – jelitowe.

Dietetycy zachęcają do spożywania oliwek osoby z zaburzeniami trawienia i pracy wątroby. Oliwki są lekkostrawne, o stosunkowo małej kaloryczności. 13 oliwek to zaledwie 50 kcal, a spożywanie ich hamuje apetyt na słodycze. Polecane są więc osobom odchudzającym się i dbającym o figurę.

Prawie połowę ich składu stanowi tłuszcz bogaty w kwasy nienasycone, które korzystnie wpływają na tętnice, krzepliwość krwi, przeciwdziałają miażdżycy i obniżają poziom „złego” cholesterolu. Oliwki bogate są w wiele składników mineralnych, takich jak wapń, żelazo, potas, magnez i cynk oraz witaminy z grupy B.

Oliwki mają różną barwę - od jasnozielonej do czarnej. Najpopularniejsze są nieustannie zielone i czarne. Kolor oliwek zależy od ich stopnia dojrzałości, a nie odmiany jak wiele osób sądzi. Zielone są zbierane jeszcze przed jej osiągnięciem, zaś czarne gdy już w pełni są dojrzałe. Oliwki zielone, bardziej gorzkie w smaku, pomagają zwalczać migrenę i mają działanie przeciwbólowe. Jednak niezależnie od koloru warto nimi urozmaicić swój posiłek.


Autor: Małgorzata Kabat


Polecamy dietetyczne przepisy z oliwkami:
Dietetyk Warszawa




Sekrety Diety - poradnia dietetyczna
Koszykowa 59 lok.35, Warszawa
tel. 505-441-521
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody zablokuj cookies w swojej przeglądarce.
kowalewski & słabik